Eerste week Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Arjen Versteeg - WaarBenJij.nu Eerste week Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Arjen Versteeg - WaarBenJij.nu

Eerste week Buenos Aires

Door: arjenbuenosaires

Blijf op de hoogte en volg Arjen

08 Juli 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Dag allerbeste Nederlanders, hoogste tijd jullie even bij te praten! Zoals jullie weten vertrok ik vorige week woensdag vanaf Amsterdam via Frankfurt naar Buenos Aires. De bedoeling is dat ik 5,5 maand in Buenos Aires ga studeren, maar uiteraard zal ik deze tijd ook gebruiken om de rest van Argentinië en eventueel andere landen proberen te verkennen. Ook wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vond dat een aantal van jullie me kwamen uitzwaaien op Schiphol! Super! Wat betreft de vlucht, deze was met 14 uur aardig aan de lange kant en dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar het wordt een beetje vervelend als je de hele vlucht naast een 7-jarige irritante blaag moet zitten. Dit ventje, genaamd Santiago Gutierrez a.k.a. Santi voor familieleden, praatte je werkelijk de oren van je kop af met onzinnige dingen en als ie gegeten had en eindelijk zijn smoelwerkje dicht hield, presteerde hij het in zijn slaap kotsneigingen te produceren.

Eenmaal aangekomen in Buenos Aires kreeg ik gelijk een toeristenvisum en een uur later bereikte ik per bus het hostel. Ik heb in de afgelopen jaren al een aantal hostels mogen bezoeken, maar deze slaat echt alles. De naam ‘partyhostel’ is ongetwijfeld een veel betere benaming, want het hostel organiseert ontzettend veel voor haar bezoekers en elke avond staat altijd in het teken van feest. Waar je ’s ochtends in de ontbijtzaal van een Engels ontbijtje zit te smikkelen, wordt deze zelfde zaal ’s avonds omgetoverd tot een ware discotempel. (Oh ja, nog even over het ontbijt, het glaswerk is niet zo sterk hier in Buenos Aires. Zoals gebruikelijk in Nederland drinkt men thee vaak in een theeglas en niet in een beker, maar dat wordt hier niet aangeraden. Want mocht je thee in een glas willen vullen, dan bestaat de kans dat je 2 seconden later 2 grote scherven glas in je handen hebt. Dus voor je eigen veiligheid en droge kleren, gebruik hier een beker voor thee)
Een ander voordeel van dit hostel is dat deze twee straten verder nog een andere vestiging heeft zitten, met het grote voordeel dat ook hier dagelijks een aantal feesten georganiseerd worden. Kortom, wil je lekker even van je rust genieten, dan zit je hier toch echt verkeerd. En omdat volgende week maandag pas mijn introductielessen beginnen, zit ik hier voorlopig nog wel even goed. Een activiteit die meteen in het oog sprong bij mijn binnenkomst was de mogelijkheid de wedstrijd Argentinië-Bolivia voor de Copa America te bezoeken. Daar hoefde ik niet lang over na te denken, dus de volgende dag zat ik in het stadion naar een helaas erg slechte uitvoering van Argentinië te kijken, maar maakte de ervaring en de sfeer in het stadion alles meer dan goed.

Eén van de andere activiteiten die het hostel organiseert is het aanbieden van de ‘walking tours’ door de stad. Deze kosten bijna niks en onder leiding van de immer opgewekte Amalia als reisgids hebben we al de meest indrukwekkende wijken van Buenos Aires mogen aanschouwen. Hierdoor heb ik al een kijkje kunnen nemen in de wijken Palermo, La Boca en Recoleta. Palermo staat bekend als een hele populaire wijk, met zowel een modern als oud gedeelte. En aangezien mijn universiteit in de wijk Belgrano ligt en dicht in de buurt van Palermo ligt, bestaat de kans dat ik in Palermo ga wonen. Palermo is aantrekkelijk door haar vele restaurants, bars en marktjes (waar vele aparte producten worden verkocht). La Boca kent twee gezichten. Enerzijds het mooie en populaire gedeelte, dat zich kenmerkt door vele gekleurde huizen, tango-shows en waar veel aandacht wordt besteed aan Diego Maradona. Men zegt dat hier de tango is ontstaan en daarom worden er op straat en in restaurants vele tango-shows gegeven. Ook staat in deze wijk het stadion van de beroemdste club van Argentinië: de Boca Juniors. Maradona heeft met zijn gele stoeltjes een vaste zetel op de VIP-tribune en de fans zijn hier altijd bloedfanatiek. Kortom, wanneer de competitie weer aan de gang is, zal hier zeker een wedstrijdje door ondergetekende worden bezocht. La Boca kent helaas ook een andere kant, want deze wijk staat ook bekend om de verloedering en prostitutie. De regering probeert hier nu schoon schip te maken en dit gedeelte weer aantrekkelijk te maken, maar het is natuurlijk de vraag wat er met al deze mensen in deze buurt zal gebeuren.
De wijk La Recoleta is dan weer echt het tegenovergestelde van het arme gedeelte van La Boca, want hier woont het rijke gedeelte van Buenos Aires. Deze wijk wordt wel het Parijs van Zuid-Amerika genoemd en vele huizen die hier staan zijn dan ook identiek aan de huizen die in Parijs gevestigd zijn. In deze week vindt men o.a. dure kledingwinkels, dure hotels en oude, (blonde) vrouwtjes met opgespoten Botox-gezichtjes. Ook lopen zowel de mannen als vrouwen er hier erg netjes gekleed bij. Daarnaast heb ik in deze wijk ‘el museo nacional de las bellas artes’ bezocht, een erg indrukwekkend museum met een aantal mooie kunstwerken. Eén van de trekpleisters van La Recoleta is toch wel haar indrukwekkende begraafplaats, want de graven zijn hier echte graftombes en hier liggen dan ook vooral de belangrijke mensen van Argentinië zoals bijvoorbeeld Evita Perrón. Ook ben ik hier een grappige graftombe tegengekomen van een echtpaar. De vrouw had voor haar dood tegen haar man gezegd dat ze niet eeuwig tegen het gezicht van haar man wilde aankijken, dus daarom staan bovenop de graftombe hun gezichten die elk een andere kant opkijken.
Liefde voor het leven!

Ook valt het me op dat de Argentijn (over het algemeen) erg vriendelijk is. Sta je bijvoorbeeld even op een kaart te kijken, dan komt men al gauw naar je toe om je te helpen. Daarnaast heb ik het grote genoegen gehad in La Cabrera te mogen eten, een restaurant waar de obers in typische Argentijnse kledij jouw immense stuk vlees rechtstreeks vanaf de grill naar je toe komen brengen. Het vlees knettert nog na als het je tafel bereikt en bij het eten van de eerste hap werden mijn smaakpupillen dusdanig geprikkeld dat de tranen me bijna in de ogen sprongen van genot. Het valt me trouwens wel op dat het personeel in de restaurants en cafés vaak op leeftijd is, dus daarom zie je vaak mannetjes van rond de 60-65 nog volop aan het werk.
Wat me ook opviel is dat de helft van de Argentijnse bevolking nog steeds arm is of tegen de armoedegrens aanzit en slechts 1800 pesos per maand verdient (dat neerkomt op ongeveer 300 euro per maand). Daar staan we als Nederlanders toch wel even van te kijken. Waar ik ook van stond te kijken is dat ik Olivier van Hoore tegenkwam op straat, student aan de UvA en tevens lid van studievereniging Los Guiris. We wisten van elkaar dat we op hetzelfde moment in Buenos Aires zouden zitten, maar elkaar nietsvermoedend op straat tegenkomen is toch wel apart. Daarnaast verblijft ook de blonde Rufus hier in hetzelfde hostel (ook UvA-student) en zowel Rufus als Olivier hebben hier in het hostel een mooie muzikale show weggegeven. Wat betreft het weer, hoewel het nu winter is in Zuid-Amerika, kan de temperatuur overdag nog de 13 graden bereiken, maar koelt het ’s avonds wel hard af.
Volgende week beginnen mijn introductielessen, dus de komende dagen zal ik in dit partyhostel nog van mijn laatste vakantiedagen gaan genieten en ook alvast op zoek gaan naar een geschikte woonruimte in de wijk Palermo. Ik houd jullie op de hoogte!

Saludos,

Arjen

• 08 Juli 2011 - 18:39

Chantal:

Kon je het vlees ook zien met die smaakpupillen van je? :P

• 08 Juli 2011 - 19:34

Sam:

Hey Arjen,

Wat leuk om allemaal te lezen! Volgens mij komt het helemaal goed daar! Heb je ook de set van Julia´s tango gezien? ;)

xx

• 08 Juli 2011 - 20:25

Ilan:

Lekker bezig baasje! Wen er maar vast aan, dat gefeest duurt nog zeker 5.5 maand! Succes ermee :P

• 08 Juli 2011 - 22:44

Van Mastrigt:

Thee? Hebben ze geen bier?
    Leuk verslag trouwens.
    Enjoy!

• 09 Juli 2011 - 07:57

Jacqueline:

HAHAHA KOTSNEIGINGEN!!!

Leuk verslag dude! Party on!

• 09 Juli 2011 - 11:32

John:

Palermo Hollywood! Prachtige wijk, hoop zeker voor je dat je daar in de buurt kunt gaan wonen :) Leuk om je verslag te lezen, geniet ervan en ik zal je site met interesse blijven volgen!

• 09 Juli 2011 - 11:59

Dajs:

Vele aparte producten in Palermo....??? Dan moet je in de Bijlmer zijn :P

• 09 Juli 2011 - 14:46

Ome Herman En Willy:

Lieve Arjen,

Bij deze wensen we jou veel succes maar vooral doorzettingsvermogen toe. Er komen best ook wel moeilijke en harde dagen.
    By the way, we zien je eigenlijk al in gedachten een argentijs leventje lijden. Wie weet blijf je daar niet je nestje bouwen? ;-)

Groetjes :-)
    Jouw oompjes uit Belgie

• 09 Juli 2011 - 15:15

Ome Herman En Willy:

Lieve Arjen,
    Wij zijn je vergeten te zeggen dat wij in Antwerpen ook een leuk en echt Argentijns restaurant hebben waar de steak onvergelijkbaar heerlijk smaakt. ;-). Daarvoor is Argentinie hier bekend om het heel malse en natuurlijke pure rundsvlees.
    Natuurlijk zijn er het oorlogsverleden waarvan jij nu wel beter, via 'informacion publico", de achtergronden zult leren kennen.
    Het ga je goed daar! ;-)
    De Belgische oompjes.

• 09 Juli 2011 - 19:28

Rob:

Goed verhaal.
    Lekker kort.

x

• 10 Juli 2011 - 10:23

Charlotte:

Wow, nu al een avontuur! Geniet!

• 10 Juli 2011 - 18:48

Anne:

Leuk verhaal Arjen! Geniet ervan:D Ik zal je blijven volgen;)

• 11 Juli 2011 - 11:56

Grimas:

Lachen man. Leuk verhaaltje. Veel plezier nog!

• 12 Juli 2011 - 08:14

Denise:

Klinkt helemaal top! Geniet er 1000% van! :) xxx

• 12 Juli 2011 - 09:15

Rolf:

Broer,

Klinkt goed man! leuk verslag, zet er ff wat foto's op. Veel plezier man en snel x een skype!!!

xx

• 14 Juli 2011 - 20:52

Nienke:

Hi Arjen!

Wat een verhalen al zeg, leuk hoor! Fijn om te lezen dat je van alles te doen hebt daar. Ik wens je heel veel plezier en probeer hier vanuit Engeland een beetje bij te houden wanneer je weer zo'n verslag 'post' :-)

Heel veel plezier!
    X Nienke

• 16 Juli 2011 - 20:27

Lineke:

Ey neef,
    wat super leuk om op deze manier te lezen over je verhalen! Sounds good!! Heel veel plezier en geniet van al het moois.
    X Lien

• 20 Juli 2011 - 09:34

Tante Joke:

Wat een leuk verslag zeg. Wel een
    beetje kort hoor (ha, ha). Gaat het
    verder wel naar wens daar in het
    verre Argentinie? Ik hoop dat je snel
    je plekje weet te vinden. Geniet er
    maar van want 5 1|2 maand is zo
    voorbij. Je krijgt de groetjes van de
    familie hier en het allerbeste ermee.
    Tante Joke.

• 23 Juli 2011 - 17:20

Tante Alien :

Hoi Arjen.

Wat een mooi verslag, en hoe is je woonruimte, Heb je gezellige mede studenten, , Geniet van alles wat je op je pad tegen komt..
    Geniet van alles , voor je het weet ben je al weer terug en is het hier ook winter
    Voor jou dus een lange winter.
    de groetjes van ons
    je Tante en Oom uit Oosterhout

• 25 Juli 2011 - 13:50

Menno:

Hee Arjen! Leuke verhalen! Dat hostel heet toevallig niet Hostel Sol? Dan weet ik precies hoe het er aan toegaat daar ;) tja, La Boca heeft idd btje 2 gezichten, maar wedstrijd Juniors is echt aanrader! Wat een lawaai dan! Al bij plein Casa Rosada geweest? Nou, geniet ervan en suc6 met onderkomen zoeken!
    Groetjes Menno

• 29 Juli 2011 - 23:29

Maarten & Eric:

Tjo Arjen!!

Good te horen dat het daar goed gaat!
    Wij (Ondergetekenden en ene M. Buis) gaan a.s. onze fav. stad Antwerpen nog eens aan een goed (bier)onderzoek onderwerpen...
    We hadden je er graag bij gehad, maarja ...
    We zouden het (als genootschap) op prijs stellen wanneer je in Argentinië ook op zoek gaat naar ons favoriete gerstennat. Hopende dat het verder allemaal goed verloopt. Groeten uit de Betuwe. (we kijken weer uit naar je volgende bericht of reisverslag)
    TOT ZIENS HOOR!!!

• 14 Augustus 2011 - 10:56

Tante Alien :

Hoi Arjen. We zijn weer een paar weken verder, en hoe gaat het daar druk met je studie of valt het mee.
    of is het lekker genieten. van je studieverlof, en straks opzoek na een nieuw onderkomen. veel succes ermee.
    vanuit Oostburg
    lieve groeten van ons

• 16 Augustus 2011 - 03:25

Vader Van Linda:

Arjen, leuk te lezen dat je nog steeds actief bent op de "Spaanse-tour". Een hele leuke tijd toegewenst. gr Theo en Bernadette.