Twee maanden Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Arjen Versteeg - WaarBenJij.nu Twee maanden Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Arjen Versteeg - WaarBenJij.nu

Twee maanden Buenos Aires

Door: arjenbuenosaires

Blijf op de hoogte en volg Arjen

23 Augustus 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Beste allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties! Bij het schrijven van mijn vorige bericht zat ik nog in het Milhouse Hostel (waar ook de andere studenten van de UvA verbleven), maar al vrij snel daarna heb ik woonruimte gevonden in één van de mooiste en populairste wijken van de stad: Palermo.
Ik deel het appartement met een Poolse jongen en een Amerikaans meisje die ik heb leren kennen bij de Spaanse taalcursus op de universiteit. Enkele weken geleden hebben we op een donderdagavond bij ons thuis een feestje georganiseerd, waar vele studenten van de Spaanse taalcursus op af waren gekomen. Dit was een heel geslaagd feestje en vanaf dat moment was de donderdagavond bij ons thuis een traditie geworden. Elke week werd de groep een beetje groter, vrienden nodigden weer vrienden uit en dit leidde er toe dat er soms 30 a 40 man over de vloer waren. Waren erg mooie avonden! Dit hebben we welgeteld vijf weken volgehouden, want afgelopen vrijdag werd mijn Poolse huisgenoot vriendelijk medegedeeld dat er geen feestjes meer op de donderdagavond mogen worden georganiseerd. Nu staat Argentinië een beetje bekend om het ‘mañana, mañana’, maar dat geldt niet hiervoor, want het niet opvolgen van dit advies zou direct leiden tot een bezoekje van de plaatselijke policía, die je dan gelijk aan de deur 1000 pesos lichter zouden maken (= 165 euro). Nu kunnen we natuurlijk wel een entreeprijs van 25 peso (4 euro) per bezoeker instellen om die boete gelijk af te betalen (en dan kan die agent zelfs nog een Quilmes-biertje van ons meekrijgen voor onderweg) maar we wijken waarschijnlijk naar de vrijdag of de zaterdag uit om de traditie voort te zetten.
Mijn Poolse huisgenoot besloot trouwens de huisfeestjes de titel ‘Let me take you to the place where the drama goes away!’ te geven. Hoe en waarom hij op die titel kwam weet ik niet, maar die ‘drama’ is zeker zichtbaar in huis de volgende dag. Maar...het voordeel van Argentinië is dat het allemaal net iets goedkoper is dan Nederland. Dat geldt in dit geval ook voor het uurloon van een schoonmaakster die met alle liefde ons huis 5 uur wil schoonmaken. Als Nederlander ben je dan in totaal 6 euro voor de hele dag kwijt: niks meer aan doen dus! ;)

Verder zit ik op het moment van schrijven al in de derde week van het nieuwe cursusjaar en dit betekent soms collegetijden die beginnen om 08.00 uur. Even een verschil met Nederland ;) Inmiddels raak ik ook steeds meer gewend aan het openbaar vervoer hier. Dit is ook wel een verschil met Nederland, want waar je in Nederland soms even moet wachten op een bus komen er hier soms 3 tegelijk aan. Dit betekent niet dat deze 3 bussen leeg zijn, want soms sta je echt als haringen in een ton in zo’n bus. Opvallend is dat geen enkele Argentijn hierover loopt te klagen (of men is die ergernis allang voorbij, dat kan ook). Daarnaast kost elke rit naar de universiteit mij ongeveer 1,25 pesos ( 6 peso komt ongeveer overeen met een euro, dus dat is niks). Ook viel het mij op dat vele mensen in de bus vaak een kruisje slaan. De eerste keer dacht ik even dat dit te maken had met de rijstijl van de buschauffeurs (die soms echt als een stelletje achterlijken door de stad heen racen) maar blijkbaar komen we dan een kerk voorbij. Wel mooi om te zien hoe op deze manier het katholieke geloof van de Argentijn naar voren komt.

Ook hebben we de afgelopen weken een aantal tripjes naar andere steden gemaakt. Eén daarvan was Tigre, een stadje op een uur afstand van Buenos Aires. Dit is een beetje te vergelijken met Giethoorn. Heel rustig plaatsje waar mensen een (buiten)huisje in de bossen hebben of aan het water wonen. Deze plaats gaat ongetwijfeld nog een aantal keer door ons bezocht worden als het een stuk heter in Buenos Aires is.
Het afgelopen weekend was een lang weekend (vrijdag en maandag vrij), waar we de plaatsen Rosario en Santa Fe hebben bezocht. Twee leuke plaatsen, waar vooral Santa Fe indruk maakte door haar historische centrum met koloniale bouwwerken. En volgende week staat alweer een nieuwe trip gepland: de watervallen van Iguazú!

Ik houd jullie op de hoogte en ik zal ook wat foto's plaatsen van de afgelopen weken.

Saludos,

Arjen

• 24 Augustus 2011 - 14:06

Sam:

Hey Arjen,

Wat ontzettend leuk om allemaal te horen! Het klinkt echt heel goed! Gelukkig heb je een mooie kamer gevonden. Mag je daar de volledige tijd blijven?
    Hoe is het in de lessen? Is dat een beetje te volgen?

xx

• 26 Augustus 2011 - 10:37

Lennart:

Hola Arjen! Palermo klinkt leuk, net als die huisfeestjes met oom agent. Blijft die Pool trouwens wel een beetje van jouw wodka af? Foto'tje van je huisgenote zou leuk zijn (of staan jullie op FB ;) Super dat je naar Iguazu gaat! Zal wel indrukwekkend zijn. Entonces, que te diviertas! Saludos

• 26 Augustus 2011 - 10:38

Jasper:

Zo te lezen is het goed toeven daarso..!
    Succes en have fun!

• 28 Augustus 2011 - 17:58

Rob En Laura :

Hola queridos Arjen
    Esta vez de nuevo una buena historia.
    Tenemos nuestras vacaciones en el español levantó un poco como se puede ver!
    Bueno leer que todo está bien con usted.
    Aquí es especialmente muy lluvioso.
    Rob ha vuelto a trabajar esta semana y Laura regresar a la escuela.
    Todavía un montón de diversión y disfrutar de ella.
    Vea usted oye.

El amor y el beso de Rob y Laura

• 30 Augustus 2011 - 15:35

Noor:

Hey! Wat leuk allemaal zeg! Leer je ook nog wel iets? ;-) Veel plezier en succes nog! X
    ps. al een nichtje of vriendinnetje van maxima aan de haak geslagen?

• 31 Augustus 2011 - 08:50

Oma V Ersteeg. :

Arjen ,ik reis een beetje met je mee. Er is daar veel te zien en zo kom ik nu ook in een landwaar ik nooit geweest ben. groetjes oma

• 31 Augustus 2011 - 12:15

Menno B.:

Ha Quilmes drinker!

Leuk je verhalen! Palermo is zeker een mooie wijk, wonen op stand! Wel relax die feestjes thuis, hoef je geeneens de deur uit. De Pool zorgt neem ik aan wel voor de drank ;)
    Ben zeer benieuwd naar Iguazu verhalen en foto's, had ik helaas daar geen tijd meer voor. Schijnt echt geweldig te zijn! Heb je je Spaans inmiddels al kunnen bijschaven? Nou succes met school daar, hopelijk wordt het snel voorjaar daar (lees vaak temperaturen BA op teletekst..)
    Nou, tot ziens hoor!

Groeten Menno